Drukke weken!

11 mei 2014 - Guayaquil, Ecuador

Buenos dias a todos!

Ons blogbericht heeft wat langer op zich laten wachten dan verwacht, maar bij deze volgt nu dan ons uitgebreid verslag.

Wat we als eerste willen vertellen is dat we met de centjes, die we ingezameld hebben, voor een heel mooi afscheid hebben kunnen zorgen in de guarderia. We hebben namelijk heel wat tia’s en kindjes blij gemaakt met splinternieuw speelgoed. We kochten twaalf ladekastjes en vulden deze op met speelgoeddieren, blokken en kook-en-eet setjes. We zijn deze persoonlijk gaan afgeven en vonden het super om al die blije gezichtjes te zien. De kindjes begonnen meteen met het speelgoed te spelen, dus we zijn er van overtuigd dat we een mooie gift hebben gedaan.

Eerder hadden we al geïnvesteerd in een kleine verbouwing in de guarderias. We wilden graag zorgen voor onderverdelingen en poortjes in de guarderia want tijdens onze stage hadden we opgemerkt dat de grote ruimte voor veel chaos zorgde. Op deze manier hebben de kinderen meer structuur. Het geeft een beter overzicht voor de tia’s en rust voor de kindjes.

Het resultaat mag er zeker zijn! Zoals jullie dus kunnen lezen hebben we al veel goeds kunnen doen met de centjes waar velen onder jullie ook jullie bijdrage aan leverden.

Dit was dus een mooie afsluiter van onze twee maanden in de kinderopvang, maar we zijn natuurlijk niet naar hier gekomen om nog een maand met onze duimen te draaien!

Zoals we al vertelden zouden we maandag op een nieuwe stageplek beginnen, maar we wisten nog niet welke. De kleuterschool waar we normaal terecht konden liet ons weten dat hun school pas startte in juni, dit was dus geen optie meer. Gelukkig had Hilde nog een oplossing! We konden namelijk in het weeshuis gaan helpen. Hier staan we in de voormiddag in een kleuterklas waar zowel kinderen van de wijk als van het weeshuis zitten. Ann en Bie staan samen bij de 3 -jarigen en Melanie en Shana bij de 4-jarigen. In de namiddag helpen we in het weeshuis, we houden de kinderen bezig en helpen bij het douchen en het eten. Hier hebben we de rollen weer omgedraaid, Shana en Bie staan samen en Ann en Melanie ook. We wisselen elke dag af, de ene dag bij de meisjes en de andere dag bij de jongens.

Onze eerste week in het weeshuis zit er ondertussen al weer op en we hebben een hele leuke, maar vermoeiende week gehad. We zien de komende twee weken in het weeshuis helemaal zitten!

Gelukkig hebben we tussen al deze drukte door toch nog tijd gevonden om te ontspannen. We zijn samen met Hilde de kust gaan ontdekken. Zo zijn we Canoa, puerto Lopez en Isla de la plata gaan bezoeken en hebben we ook de Ecuadoriaanse kust leren kennen.

Ondertussen begint onze resterende tijd hier te korten. Stiekem kijken we er wel naar uit om iedereen terug te zien, maar we gaan toch nog met volle teugen genieten van onze laatste twee weken!

Wist je dat?

… We ondertussen allemaal surfles hebben genomen? De meeste onder ons hebben kunnen rechtstaan? We dit erg leuk vonden? We dit misschien nog wel eens een keer gaan doen?
… Dat de nationale bezigheid van de Ecuadorianen ‘effe wachten’ is? Dat je heel lang moet aanschuiven aan de kassa in de winkel? Dat je eeuwen moet wachten om geld af te halen, …? Wij hier ondertussen ook al erg goed in geworden zijn?
… Dat de kinderen van het weeshuis ons mami noemen?
… We nu elke middag mee-eten in het weeshuis? Dat dat altijd wel wat spannend is? Dat we nu al vele typische gerechten hebben geproefd?

... Bie bij het surfen een bacterie heeft opgelopen? Dat we dus nu met Bie ook naar de dokter zijn geweest? Dat ze nu constant met zalf op haar gezicht rondloopt? Dat dit wel een grappig zicht is? Maar dat het ondertussen al mooi aan het genezen is?
… Ann wordt gepest door de plaaggeesten? Dat ze vaak dingen kwijt speelt? Dat anderen dit dan voor haar terug vinden? Dat ze dit wel zal afleren tegen België? Dat haar mama zich dus geen zorgen moet maken?
… Melanie ondertussen helemaal back to basic is gegaan? Dat haar iPhone het heeft begeven? Haar laptop ook zijn laatste adem aan het uitblazen is? Haar mp-3 ook een poosje in coma heeft gelegen? Dat deze er wel terug bovenop is gekomen? Dat we hopen dat dit bij de andere toestellen ook gebeurt? Dat wij haar hiervoor wel al hebben getroost met chocolade?
… Shana ondertussen een verslaving heeft aan hypopotamo knuffels? Dat dit neushoorn betekent in het Spaans? Dat er ondertussen al enkelen in haar bed liggen pronken? Dat er in de winkel nog eentje ligt te wachten? Dat deze Luis gaat heten?

1. Hilda en jan:
    12 mei 2014
    hallo allemaal wat is de tijd gevlogen nu gaan jullie de laatste 14dagen in,geniet er nog veel van want dit ga je denk ik niet meer meemaken zo een belevenis!!! groetjes van heel onze familie!!!daag xxxxxx:
  2. Marina Huygen:
    12 mei 2014
    Beste Shana en andere kleuterleidsters in spe
    Wat is de tijd vlug gegaan...de laatste weken zijn ondertussen al aangebroken. Ik vond het altijd leuk om jullie reis-ervaring en andere verhalen te lezen. Gelukkig blijft Shana nog wie ze is en herkennen we haar eigen(aardig)heden in jullie verhalende en in de wist je datjes.
    Geniet nog volop van de laatste weken!!!
    Liefste groetjes en kusjes uit Zoersel, tot binnenkort
    Tante Marina en haar boys
  3. Nancy Mertens:
    13 mei 2014
    Hey mami's, (mami Ann in het bijzonder)

Wat keek ik iedere keer uit naar een nieuw reisverhaal. Zo te lezen hebben jullie daar de tijd van jullie leven gehad. Een ervaring die jullie wss nooit gaan vergeten. Het moet een fantastisch gevoel geven om zoveel voor die kindjes te kunnen doen. Wat zullen ze dikwijls aan jullie terugdenken bij het spelen met al dat nieuwe speelgoed. Fantastisch gewoon !!

Geniet daar nog goed van de laatste 2 weken Ecuador.
    Lieve groetjes
    Nancy & Co
  4. Lien:
    17 mei 2014
    Wist je dat?

... Ons Toon en ik een ongelooflijk leuke reis hebben gehad?
    .... Dat jullie daar voor een groot deel toe bijgedragen hebben?
    .... Dat we het spijtig vonden dat we terug naar huis moesten gaan?

Geniet nog dubbel en dik van deze unieke ervaring!

Groetjes

Lien